LA BIBLIOTECA PÚBLICA DE BANYOLES

Història

A Banyoles, la primera biblioteca pública que es va crear va ser la Biblioteca de la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d’Estalvis, que es va inaugurar el 18 de juny del 1933 en la seva seu de la Plaça Major. Cal recordar que les primeres biblioteques públiques catalanes van ser creades per la Mancomunitat presidida per Enric Prat de la Riba tot seguint les directrius d’Eugeni d’Ors.

El 1918 s’obriren les primeres a Valls, Sallent, Olot i Les Borges Blanques. Pel què fa a les comarques gironines, a banda de l’esmentada d’Olot, les primeres en crear-se, per ordre cronològic, foren les de Figueres (Mancomunitat de Catalunya, 1922), Santa Coloma de Farners (Caixa de Pensions, 1923), Banyoles (Caixa de Pensions, 1933) i Torroella de Montgrí (Caixa de Pensions, 1934). La de Banyoles és doncs la tercera biblioteca pública més antiga de les comarques gironines.

Des del 1946 va disposar d'una Sala independent per a muntar exposicions i organitzar activitats culturals. Va ser renovada i ampliada el 1977 i el 14 de maig de 1977 es van inaugurar les noves dependències. El 20 de setembre de 1994 la Biblioteca de la Caixa de Pensions passà a ser de gestió municipal i es va mantenir a la seu de la Plaça Major fins que el 1997 es va inaugurar el nou equipament de la Vila Olímpica. Aquell equipament de la plaça Major era als anys 1980 una sola sala en dos nivells diferenciats -un espai d’adults amb 12 taules i 32 seients i un espai infantil amb 8 taules i 32 seients-, amb una capacitat total de 80 persones i un fons de 9.000 volums.

Inauguració de la Biblioteca el 1933

La Biblioteca de la Caixa de Pensions a primers dels anys 1990

La seu actual

La Biblioteca Pública de Banyoles i Comarcal del Pla de l'Estany es va inaugurar el 22 de gener de 1997 a l’actual seu de la Vila Olímpica. Forma part del Sistema de Lectura Pública de la Generalitat de Catalunya exercint de Biblioteca Central Comarcal. És un espai social, cultural, de formació i informació, de creació i experimentació, d'accés lliure i gratuït.

Disposa de diferents àrees: infantil i familiar, audiovisuals, consulta, informació i préstec, diaris i revistes, accés a ordinadors i espais de silenci per estudiar, llegir i treballar. Compta amb més de 55.000 documents per a la consulta i el préstec (llibres i documents audiovisuals) i una selecció de més de 100 títols de revistes i diaris.

Paral·lelament al servei de préstec i al servei d'informació, durant tot l'any, la Biblioteca Pública de Banyoles i Comarcal del Pla de l'Estany programa activitats de foment de la lectura destinades a tot tipus d'edats: clubs de lectura, hora del conte, English Reading Club,  Biblioestany, diversos concursos, Cinc cèntims de Creació Local, Lletres al Claustre, el cicle de poesia Vers l’estany etc.

Una biblioteca insuficient

L’actual Biblioteca ocupa un total de 750 m². Tant aquesta superfície com d’altres indicadors queden molt lluny del que preveu el Mapa de Lectura Pública de Catalunya de 2014. Així, per a una Biblioteca Central Comarcal amb els habitants del Pla de l’Estany, el mínim exigit de superfície de programa serien 1.567 m². Paradoxalment en canvi, pel què fa a fons -un dels grans actius de la Biblioteca Pública de Banyoles-, el Mapa de Lectura pública preveia un estàndard de 48.353 documents, però ja el 2014 la Biblioteca de Banyoles comptava amb 54.674 títols, essent avui més de 60.000.

La Biblioteca Pública, amb els canvis socials, econòmics i tecnològics ha de ser un centre i equipament fonamental i imprescindible per a la formació, la informació, l’educació, el lleure i la cultura i l’economia de la ciutadania i amb la ciutadania. Ha de continuar col·laborant i participant en el seu entorn per evitar els desequilibris i les diferències socials, culturals i formatives. La Biblioteca ha de ser un espai on la cultura ajudi a la cohesió social. Per això s’han de tenir molt present les necessitats dels usuaris actuals i potencials i donar servei al màxim de persones, facilitant tant com sigui possible els seus serveis i fons.

Tot això fa que sigui imperiosa la necessitat d’un nou equipament, en un bon emplaçament, de fàcil accés, amb espais polivalents i adequats per poder oferir serveis culturals, educatius i socials de qualitat dins i fora de la Biblioteca, pensant en la comunitat i amb la comunitat i amb el suport i col·laboració dels diferents agents culturals, socials i econòmics.

L’espai escollit per a aquesta nova biblioteca per a la Banyoles del futur és l’antic convent de La Providència, que des d’agost de 2021 ja és de propietat municipal.